Technikumi képzés

Amikor az általános gimnáziumi képzés kiterjesztéséről gondolkodtunk, egyértelmű volt számunkra, hogy a református iskola szellemiségének és a korábban is élő gyakorlatunknak megfelelő irányban kell és lehet szakirányt választanunk. Erre jogalapot adott az a munka, amit diakóniai területen végeztünk. A diakónia-ápolástan fakultáció, majd az országban elsőként akkreditált érettségi vizsgára való felkészítés során nyert tapasztalatok, az ehhez a feladathoz elengedhetetlen szakmai kapcsolatok (elsőként a Bethesda kórházzal és a Schweitzer Otthonnal) adtak alapot a továbblépéshez. Jelenleg tagjai vagyunk annak a konzorciumnak, amely a református diakóniai szolgálat széles spektrumát lefedi, továbbtanulási és mind hazai, mind külföldi munkavállalási lehetőségeket nyújthat a tanítványainknak.

A szakközépiskolai oktatás a 2013/14-es tanévben kezdődött iskolánkban évfolyamonként egy osztályban. Két ágazati képzés közül lehetett választani: az egészségügyi és szociális ágazatok közül. Az ebben a képzésformában 2018-ban érettségizett osztály választotta azt a lehetőséget, hogy tanulmányait 13. évfolyamon intézményünkben folytatja, és a Gyakorló csecsemő- és gyermekápoló, illetve Szociális asszisztens OKJ képzettséget szerez.

A szakképzés rendszerének átalakulása következtében 2017-től szakgimnáziumként folytattuk oktató munkánkat. A tanulók – a gimnáziumi képzéstől eltérően – csak egy idegen nyelvet tanulnak (az angolt), helyette a választott ágazat kerettanterve által előírt tantárgyakat tanulják mind elméleti, mind gyakorlati órákon. Négy év, tehát a 12. évfolyam elvégzése után gimnáziumi érettségi vizsgát tettek, amely vizsga kötelező tárgyai számukra: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv és a választott szakirány tantárgya. Ezzel a bizonyítvánnyal már munkavégzésre jogosultak az ágazat bizonyos állásaiban, sőt már gimnáziumi tanulmányaik ideje alatt választhatóan mellék-szakképesítési vizsgát is tehettek.
Amennyiben pedig folytatják e téren tanulmányaikat, egy tanév, tehát a 13. évfolyam elvégzése és szakmai vizsga letételével szakképzést is szerezhettek a Gyakorló csecsemő- és gyermekápoló, illetve szociális asszisztens OKJ-s képzésben.

Ez a képzés az általános és szakmai műveltségen kívül mind az elméleti foglalkozások, mind a gyakorlatok révén bevezet a „való életbe”, segíti az önismeretet és a személyiségfejlődést, a magánéletben és a társas kapcsolatokban is hasznosítható pszichológiai, társadalomismereti jártasságot ad.

Egészségügy és szociális képzés a Sylvester János Református Gimnázium és Technikumban

10.évfolyam ágazati alapvizsga megszerzése után választható képzéseink:

Egészségügyi ágazat

A szakma megnevezése: Csecsemő- és gyermekápoló

A szakma azonosító száma: 5 0913 03 13

A szakma Európai Képesítési Keretrendszer szerinti szintje: 5

Szociális ágazat

A szakma megnevezése: Szociális és gyermekvédelmi szakasszisztens

A szakma azonosító száma: 5 0923 22 04

A szakma Európai Képesítési Keretrendszer szerinti szintje: 5

Mit csinál a Csecsemő – és gyermekápoló?

A csecsemő- és gyermekápoló munkáját hivatásként, az etikai normák betartásával gyakorolja, átfogó anatómiai-, élettani-, és klinikumi ismeretekkel rendelkezik. Előkészít és segédkezik diagnosztikus és terápiás eljárásoknál. Önállóan, vagy team munkában minőségi, holisztikus szemléletű ellátást biztosít. Családcentrikus, átfogó és biztonságos gyermekápolást nyújt a gyermekgyógyászat különböző területein. Az ápolási folyamatok alkalmazásával a beteg gyermek szükségleteinek megfelelő alap-, és szakápolási feladatokat végez, megfigyeli a beteg állapotát, állapotváltozásait. Sürgős és fenyegető esetet észlel, beavatkozik, asszisztál, fájdalmat felismer, mér, jelez és beavatkozik az orvos utasításának megfelelően. Egészségnevelést, betegedukációt végez, részt vesz a leendő munkatársai gyakorlati oktatásában. Tudását folyamatosan bővíti szakmai képzéseken, továbbképzéseken. Tevékenységei során betartja és betartatja a munka-, tűz-, baleset- és környezetvédelmi szabályokat, előírásokat. Papír alapú és elektronikus egészségügyi dokumentációt vezet a jogszabályi előírásoknak megfelelően.

Mit csinál a Szociális és gyermekvédelmi szakasszisztens?

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, a gyermekjóléti szolgáltatások és gyermekvédelmi szakellátás területén végzi feladatait. A különböző életkorú, segítséget igénylő személyek, gyermekek, családok számára nyújt segítséget az életvezetésben, valamint intézményi keretek között biztosít támogatást problémáik megoldásában. Tematikus, terápiás csoportok működését segíti, közösségi programokat szervez. Adminisztrációs, a munkaszervezetben döntéselőkészítési feladatokat lát el. Képes a szakmai információk gyűjtésére, értékelésére, információforrások kezelésére. Önállóan végzi az intézményi ügyiratkezelést, szükség esetén bevonható a hatósági ügyviteli, ügyiratkezelési feladatokba. A szolgáltatást, ellátását igénybe vevőkkel, egyéb szakemberekkel személyesen, valamint infokommunikációs, digitális eszközök lehetőségeit alkalmazva tart kapcsolatot, működik együtt, tevékenységét szakszerűen dokumentálja. . Munkája során kapcsolatot tart a szociális igazgatás szerveivel, a gyámhatóságokkal, a szociális és gyermekjóléti alapellátásba, a szociális alap és szakosított ellátásba tartozó szolgáltatásokkal és intézményekkel, a gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményekkel, szervezetekkel. Etikai normák betartásával, saját tevékenységét is kontrollálva hozzájárul a szakterület fejlődéséhez.

Gyakorlati helyek:

10. év végén 2 hetes pályaorientációs gyakorlatot szervezünk diákjainknak. Élménydús, hiteles, érdekes, izgalmas foglalkozáson , előadásokon vesznek részt tanulóink egészségügyi és szociális intézményekben. Különböző szakterületekre nyerhetnek betekintést, ismerhetnek meg.

Évközi  gyakorlat ( 11. és 13.évfolyam ) és összefüggő nyári gyakorlat ( 11. és 12. évfolyam ) lehetséges intézményei:

Bethesda Gyermekkórház

Cseppkő Gyermekotthon

Zuglói Egyesített Bölcsödék

GOKVI / Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézet

Ferencvárosi Szociális és Gyermekjóléti Intézmények Igazgatósága /FESZGYI

Sweitzer Albert Református Szeretetotthon

Erasmus programon belül Németországban 1 hónapot töltöttek szakmai tanulmányúton diákjaink Rostockban ( 12fő )

Szakmai gyakorlat szervezési szempontjaink:

  • szoros kapcsolat a gyakorlati hely és az iskola között
  • pozitív, élményszerű gyakorlat biztosítása
  • jelenléti naplón kívül gyakorlati napló vezetnek a diákjaink, melyben leírják a napi tevékenységeket, feladataikat a szaktanárral megbeszélt szempontok alapján, az elméleti órákon a gyakorlati tapasztalatokat átbeszéljük, feldolgozzuk
  • a diákok számára érdekes eseteket referálják a tanult tananyagon keresztül
  • osztályközösség építő, önállóságra nevelő, élményközpontú célzattal szerveztünk két hetes gyakorlatot diákjainknak Pilisen, ahol bölcsődei és gyermekotthoni gyakorlatukat töltötték szaktanári felügyelettel

Szakmai team:

  • fontos küldetésünknek tartjuk a szakma szeretetének átadását, a hivatástudat kialakítását
  • utódlás, a következő szakdolgozói generáció megtalálása, kinevelése
  • személyiség fejlesztése
  • lelki egészség védelme
  • gyakorlat központú oktatás, felszerelt demonstrációs termünkben
  • maximálisan felkészítjük, támogatjuk diákjainkat a tanulás rögös útján, hogy éles körülmények között a gyakorlatok során az elméleti képzésben megszerzett ismereteket készség szinten tudják használni

Agócs Mária szociális munkás

Binder Tibor egészségügy ágazati tanár

Dula Krisztián szociális munkás

Döbrössyné Sipos Anita informatika tanár

Hajdú Valéria pszichológus

Kőváryné Kalmár Krisztina latin szakos tanár

Tolnai – Kiss Anita egyetemi ápoló, a szakképzés megbízott vezetője

Pongrácz Ágnes biológia-fizika szakos

Rátóczi Attila egészségügy ágazati tanár

és a közismereti tantárgyakat tanító kollégák